http://joshviers4.blogspot.com/ |
Osobiście nigdy nie lubiłem Warhamera czy AD&D za spłaszczenie tej części mechanik poprzez wprowadzenie jednej cechy odpowiedzialnej za walkę dowolnym typem broni. Tutaj Kryształy Czasu zawsze miały przewagę.
(artykuł ukazał się także na stronie KC-tów)
Jednocześnie wymuszony przez mechanikę systemu podział broni na niewielkie grupy, dla których wykupuje się specjalizację, powodował znaczne ograniczenie wachlarza narzędzi dostępnych podczas walki . Doprowadził też do kuriozalnych sytuacji gdy broń o podobnym kształcie, wadze i zastosowaniu (np. włócznia i dzida) nie są w tej samej kategorii broni i wymagają dwóch oddzielnych biegłości. Na naszym forum także kilkakrotnie przewinął się też temat, iż rozbicie części broni na oddzielne kategorie jest błędem i nie powinien mieć miejsca.
Kolejną sprawą (ze strony mechanicznej) jest sensowność istnienia kategorii zawierającej po jednym egzemplarz broni. Przeważająca część graczy nie rozważy nawet inwestycji biegłości w ten sposób. Zwykle są to kategorie broni wybierane z rzadka dla NPC (np. sierp).
Poniższe zestawienie jest zmianą tego elementu mechaniki poprzez zmniejszenie ilości kategorii broni. Pomysł opiera się na złączeniu kilku kategorii broni o podobnym zastosowaniu w jedną, przykładowo: do Halabard dodałem Kosę bojową co spowodowało zlikwidowanie jednoelementowej kategorii Kosa.
W efekcie z 40 kategorii znanych z pierwotnej wersji Tabeli Broni ich ilość zmniejsza się do 25.
Utworzyłem też grupę Broń Przypadkowa (nazwa poborana ze szkolenia Gladiatora) zawierająca specyficzne rodzaje broni bardzo rzadko używanej w czasie rozgrywki. Dlaczego? Większość broni z tej grupy nigdy nie została użyta podczas sesji, tak z mojej strony jako MG jak i ze strony graczy poprzez inwestycję w biegłość.Sposób wykupywania biegłości opiera sie na tej samej zasadzie jak przy kategorii Style Walki Wręcz.
Chciałbym też uprzedzić głosy o realizm walki oraz sensowność złączeń. Nijak nie zasymulujemy realizmu rzucając kostkami, a podziały oryginalnej Tabeli Broni tylko utrudniają rozgrywkę zamiast ją ułatwiać. Podczas gry wolę się dobrze bawić, a nie zastanawiać czy postać walcząca maczugą uderzy tak samo skutecznie drewnianą pałą.
Jest to moja propozycja z uwzględnieniem kilku uwag z wątku forum Broń w KC. W zestawieniu zostały ujęte bronie z artykułu Nadziakiem go!
Poniżej zestawienie grup broni i od razu należących do nich broni.
Zmiany (zlączenia) zostały podkreślone
BROŃ PRZYPADKOWA
Bicz typowy długi
Bat typowy–Bicz średni typowy
Sierp
Gwiazdka płaska
Łańcuch ciężki
Łańcuch typowy
CEPY
Cep ciężki metalowy
Cep ciężki drewniany
Cep typowy bojowy
Cep krótki
Arcykorbacz -Korbacz ciężki
Gwiazda zaranna -Morning Star -Korbacz typowy
Korbacz potrójnie łączony -Korbacz trzy kulkowy
GŁAZY I KAMIENIE
Głaz duży //broń narodowa cyklopów//
Głaz typowy //broń narodowa gigantów//
Głaz mały -kamień wielki //broń narodowa olbrzymów//
Duży kamień //broń narodowa półolbrzymów//
Mały kamień //broń narodowa hbitów//
HALABARDY
Halabarda ciężka szeroka
Halabarda typowa
Halabarda krótka
Gizarma
Kosa bojowa typowa
KOPIE
Kopia ciężka -metalowa
Kopia typowa -drewniana
KUSZE
Kusza wałowa
Kusza ciężka
Kusza typowa
Kusza typowa dwustronna
Kusza lekka ręczna
Minikusza -kusza pistoletowa
ŁUKI PROSTE
Łuk wielki //broń narodowa gnoli//
Łuk długi typowy
Łuk typowy
Łuk krótki typowy
ŁUKI REFLEKSYJNE
Łuk refleksyjny ciężki
Łuk refleksyjny typowy
Łuk refleksyjny lekki
MACZUGI
Maczuga ciężka dwuręczna
Maczuga ciężka typowa
Wekiera -Maczuga bojowa typowa
Kłoda drewniana
Pała -Kij gruby długi sękaty //broń narodowa ogrów//
Laska -kij gruby długi
MIECZE
Espadon -miecz ciężki falisty dwuręczny
Miecz dwuręczny typowy
Bastard -Miecz półtoraręczny szeroki
Miecz półtoraręczny typowy
Miecz długi typowy //broń narodowa ludzi, elfów i półelfów//
Miecz krótki
Mieczyk
MŁOTY
Młot wielki - ciężki dwuręczny
Młot bojowy długi dwuręczny
Młot bojowy krótki //broń narodowa gnomów//
Młot typowy
Nadziak bojowy długi
Nadziak krótki
Oskard typowy
Oskard cięty
PIKI I PARTYZANA
Pika długa
Pika typowa
Partyzana
PROCE
Proca drzewcowa skórzana
Proca skórzana
PÓŁTALERZE
Półtalerz wielki
Półtalerz typowy
RAPIERY I SZPADY
Rapier
Szpada typowa
Koncerz
Rapiernik
Igiełka
SZABLE
Szabla wielka -ciężka szeroka
Szabla półtoraręczna ciężka //broń narodowa uruk–hai//
Pałasz -Szabla półtoraręczna typowa
Szabla typowa
Szabla zakrzywiona długa //broń narodowa orków i półorków//
Tasak -Szabla prosta
Maczeta //broń narodowa glinów//
SZLAPARY
Arcyszlapar -Szlapar ciężki wyniosły
Szlapar wielki
Szlapar zębaty ciężki
Szlapar zębaty typowy
Szlapar typowy
Szlapar zębaty krótki
Szlaparek
SIECI
Sieć ciężka kulkowa
Sieć kulkowo -haczykowa
Sieć haczykowa lekka
Mała sieć rybacka
NOŻE i SZTYLETY
Puginał-Sztylet ciężki
Sztylet typowy
Sztylet płomienny
Daga
Kindżał-nóż zakrzywiony typowy
Kordelas-nóż ciężki typowy
Nóż typowy
Nożyk
TOPOROMIECZE
Toporomiecz ciężki
Toporomiecz typowy //broń narodowa reptillionów//
TOPORY
Topór księżycowy -Topór szeroki krótki
Berdysz -Topór bojowy długi
Topór ciężki typowy
Topór bojowy typowy //broń narodowa krasnoludów//
Siekiera ciężka typowa
Siekiera typowa
Toporek -Siekierka
Topór dwusieczny długi
Topór dwusieczny krótki
Topór dwusieczny lekki
Topór kolisty wielki
Topór kolisty typowy
TRÓJZĘBY I WIDŁY
Trójząb wielki stalowy //broń narodowa trytonów//
Trójząb typowy stalowy
Trójząb lekki stalowy (krótki)
Widły typowe
TARSARY
Arcytarsar -Płaskomiecz wyniosły
Tarsar wielki
Tarsar wypukły ciężki
Tarsar dwustronny typowy
Tarsar długi typowy jednostronny
Tarsar krótki
Tarsarek
STYLE WALKI WRĘCZ
Amiko -analogiczne do Karate
Drajiku -analogiczne do Kung Fu
Branniu -analogiczne do Judo
Zapasy
Boks
WŁÓCZNIE
Włócznia ciężka
Włócznia typowa
Dzida typowa
Oszczep
Lanca ciężka
Lanca typowa
Lanca krótka
Harpun ciężki
Harpun typowy
CEPY
GŁAZY I KAMIENIE
HALABARDY
KOPIE
KUSZE
ŁUKI PROSTE
ŁUKI REFLEKSYJNE
MACZUGI
MIECZE
MŁOTY
PIKI I PARTYZANA
PROCE
PÓŁTALERZE
RAPIERY I SZPADY
SZABLE
SZLAPARY
SIECI
NOŻE i SZTYLETY
TOPOROMIECZE
TOPORY
TRÓJZĘBY I WIDŁY
TARSARY
STYLE WALKI WRĘCZ
WŁÓCZNIE
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Tu możesz wstawić swój komentarz