25 listopada 2024

Źródła wiedzy

Doszedłem do wniosku, iż podzielę się z wami informacją skąd biorę podpowiedzi lub rozwiązania problemów związanych z Godot. Nie jestem zbyt zaawansowany w programowaniu gier stąd nie wszystkie użycia wbudowanych w silnik funkcji są dla mnie jasne. W efekcie szukam informacji wszędzie, ponieważ o ile budowanie klas, struktur czy szablony projektowe nie sprawiają mi problemów tak normalizacja wektorów czy ruch w oparciu o przeliczenie delty już tak.

Jak wspominałem w pierwszym od lat wpisie na blogu bazą do kolejnego podejścia do programowania gier i godota w szczególności stała się:


Czyli platforma e-learning Zeneva Academy, którą znajdziecie tutaj: https://academy.zenva.com/

Kursy kupiłem z ciekawość, w dwóch pakietach z HumbleBundle, wszystkie wymagają znajomości języka angielskiego na zdecydowanie wyższym niż podstawowy poziome. Zapłaciłem za nie coś ok 220 pln za 69(!) kursów podzielonych na naukę Godota, trochę do Unity i chyba jakieś pojedyncze pythona. Tych do Unity na razie nie tknąłem palcem.
Dla osoby stawiającej pierwsze kroki w nauce silnika zawartość kursów będzie przydatna i pomaga oswoić się z podstawowymi pojęciami oraz sposobem poruszania się po gui silnika. Przykłady są stosunkowo proste i czytelne, a sam efekt na zakończenie lekcji zadawalający ze względu na to iż otrzymujemy działający prototyp-grę opartą o język skryptowy Godota (trochę podobny do pythona). Tutaj duży plus.
ALE
patrząc na przedstawione w lekcjach przykłady pod kątem jakości produkowanego w ten sposób kodu to ten oceniam słabo. Osoba, która nie miała wcześniej styczności z programowaniem, bardzo szybko nauczy się grupy złych nawyków poczynając od losowego umieszczania plików w projekcie przez nie dzielenia odpowiedzialności w kodzie na funkcje po wielopiętrowe ify będące zmorą wśród junior developerów. Tutaj Zenwa i jej lektorzy powinni lepiej przygotować pisany kod pod zastosowanie najprostszych zasad clean code,.  Minus! 
Czasami problemem dla słuchającego bywa sposób w jaki opisywane jest podejście do rozwiązań zastosowanych w kodzie: zdawkowe i pobieżne. Warto przedstawić słuchaczowi dlaczego musimy napisać tak, a nie inaczej zamiast po prostu pisać kod.. bo tak działa i już.
Kilkukrotnie odniosłem też wrażenie, że przykłady wymyślane są na żywo w czasie lekcji i pisania kodu. Skutecznie psuje to odbiór lekcji, a sama nauka traci na atrakcyjności.

Jeśli jednak szukacie czegoś na początek, aby poznać podstawy silnika oraz z czym to się je, kursy polecam, ale nie jako samodzielny zakup na Zenvie lecz raczej tak jak mi się udało - jakiś pakiet HumbleBundle czy coś podobnego.

YouTube

Większość z rzeczy pokazywanych na Zenvie jest dostępnych na youtube. Zenva ma tę przewagę iż uczeń dostaje ścieżkę od elementów podstawowych do tych zaawansowany. Na youtube czegoś takiego nie uświadczysz bo i nie jest to stricte platforma szkoleniowa, zaś właściciele kanałów (zwykle) nie zaprzątają sobie głowy przygotowaniem materiałów ze wskazaniem od czego najlepiej zacząć pierwsze kroki, a co zostawić sobie na moment kiedy umiemy chodzić.
Musze przyznać bez bicia, że bez lekcji z Zenvy część nagrań była by dla mnie nieczytelna lub nie zwróciłbym uwagi na elementy ważne dla rozwiązywanych problemów (np. kolejność węzłów w edytorze czy wybrane dla nich konfiguracje parametrów).

Niżej podaję linki do kanałów, które obserwuję:

https://www.youtube.com/@rapidvectors

https://www.youtube.com/@Gwizz1027

https://www.youtube.com/@ShapedByRainStudios

https://www.youtube.com/@RafaFiedo

https://www.youtube.com/@ChrisTutorialsYT

https://www.youtube.com/@dev-worm


A i jeszcze jedna rzecz na koniec jeśli nie zauważyliście po poprzednich wpisach. Swój kod w całości pisze w c# i nie używam języka skryptowego godota. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tu możesz wstawić swój komentarz