05 maja 2011

System - Podręcznik MG

W kolejnych wpisach postaram się przybliżyć warsztat jaki musi opanować Mistrz Gry. Warsztat ten związany jest tylko i wyłącznie z systemem Strefa Zero i w tej chwili nie będzie zawierał informacji ogólnych typu jak prowadzić lub co to jest rpg. Opisane zostaną rozszerzone zasady stosowane w czasie rozgrywki, od rozwoju postaci poprzez wpływ promieniowania, opisy maszyn, podróże międzygwiezdne, wszelkie materiały i teksty które było mi ciężko gdziekolwiek zakwalifikować, a są przydatne w rozgrywce. Zawartość tego rozdziału nie jest zamknięta tylko dla wiedzy MG więc i gracze także powinni go poznać - znaczeni przyspieszy to rozgrywanie spotkań. Rozdział nie zwiera podstaw i opisów elementów oczywistych dla osoby która już trochę w RPG grała.
Rozwój postaci
Po każdej rozegranej sesji MG powinien przyznać graczom punkty doświadczenia. Punkty doświadczenia są niemal odpowiednikiem punktów jakie gracze otrzymują na czas tworzenia postaci.

Ilość punktów nie powinna przekroczyć średnio 2-4 na sesje, w rzadkich przypadkach więcej. Jeśli chcesz kogoś wyróżnić możesz obdarować go ich większa ilością jednak ze względu na sposób wydawania tych punkcików szybko może dojść do destabilizacji rozgrywki (postać stanie się b.szybko dosyć potężna).
Rozwój bohatera opiera się na wydaniu punktów analogicznie jak podczas tworzenia bohatera - wykorzystujemy tę samą tabelką i te same zasady. Czyli gracz wyszukuje okreslony poziom umiejętności lub cechy jaki chce osiągnąć - zgodnie z tabelką z rozdziału Terranie - Tworzenie bohatera - współczynniki podstawowe i uzyskane po sesji punkty wydaje na ich nowy poziom. Oczywiście ma zastosowanie zasada dotycząca mnożnika kosztu w zależności od poziomu trudności umiejętności.
Należy jednak pamiętać że punktów doświadczenia nie można tutaj wydać na cybernetykę - tę należy zakupić za zdobyte w rozgrywce kredyty.

Czas nauki
Jeśli chcesz możesz wprowadzić zasadę, iż gracz może korzystać automatycznie z wykupionego nowego poziomu umięjętności i nie musi poświęcać czasu na jej doskonalenie (poznanie). Jest to oczywiście wytrych i ułatwienie, ale dla dobrej zabawy można je dopuścić
Jeśli jednak jesteś za wprowadzeniem pewnej dawki realizmu wprowadzić możesz poniższe, opcjonalne, zasady.
1. nauka nowego poziomu umiejętności wymaga poświęceniu mu czasu - minimum 1 miesiąc na uzyskiwany poziom umiejętności
2. w przypadku umiejętności o trudności większym niż 1 ilość czasu jest mnożona przez trudność nauki i np. czas nauki dla umiejętności materiały wybuchowe (trudność 2) na poziomie 0 ( z poziomu -1) wyniesie 2 miesiące.
3. poznawanie umiejętność  nowych wymaga wyszukania nauczyciela (oczywiście może być to inny gracz z poszukiwaną umiejętnością)
4. umiejętność lub cechę można podnieść maksymalnie o +1 punkt.
5. rozwinięcie cechy głównej bohatera jest traktowane jak rozwój umiejętności o poziomie trudności 2.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tu możesz wstawić swój komentarz