28 marca 2013

Kryształy Czasu - od czego zacząć?

Swego czasu zastanawiałem się jak nowa osoba ma rozpocząć przygodę z systemem Kryształów Czasu. Większość materiałów jest dostępna w sieci, więc nie powinno to sprawić problemu. O dziwo, moim zdaniem, jest inaczej. System do tej pory nie posiada jednolitego, czytelnego wydania w postaci elektronicznej.


Istnieją oczywiście pdf-y zawierające większość materiałów wcześniej istniejących pod postacią plików taga lecz nie doczekały się porządnej redakcji, poprawienia błędów ortograficznych oraz elementarnej obróbki. W efekcie nowa osoba, trafiająca na ten system, może odbić się od niego słabą jakością, a właściwie dostępnością, materiałów pozwalających na grę. Jeszcze gorzej jeśli zacznie od pytań na forach nie związanych z kc-tami – otrzymać wiele nieprzychylnych informacji o słabej jakości i komplikacji systemu. Nie żeby takie uwagi nie były uzasadnione, ale czy nie lepiej poszukać informacji u źródła?
Poniżej prezentuje remedium na ten problem. Zestaw linków, z którymi powinna się zapoznać nowa osoba tak, aby mogła bez problemu rozpocząć zabawę z Kryształami Czasu.

Swoje wywody oprę o materiały zawarte na stronie krysztalyczasu.pl
Świat

Swoją przygodę z systemem (systemami) rozpoczynam zwykle od przeczytania informacji o tym gdzie i kiedy dzieje się akcja przygód oraz o co w ogóle w systemie chodzi. Cóż mi powie mechanika o rządzących światem prawach? Lub celu rozgrywki?
http://www.krysztalyczasu.pl/articles.php?article_id=44
Przyda się wiedza o samym miejscu gry czyli Archipelagu Centralnym
http://www.krysztalyczasu.pl/articles.php?article_id=79
http://www.krysztalyczasu.pl/articles.php?article_id=94
Ważnym elementem jest opis największego miasta znanego na Archipelagu Centralnym czyli Ostrogaru. Siedziba władców oraz miejsce spotkań wszystkich ras znanych z kart systemu.
http://www.krysztalyczasu.pl/articles.php?article_id=80
I niby clou systemu – możliwy cel rozgrywki jak i przyczyna takiej, a nie innej, nazwy systemu
http://www.krysztalyczasu.pl/articles.php?article_id=43
Materiały poszerzające tę wizję to informacje zaserwowane w podręczniku wydanym przez MAG-a. Jednak jakość tych rozszerzeń jest gorsza i na dodatek niespójna z tym co napisał Szyndler. Oczywiście lepiej sięgnąć do materiałów oryginalnych oraz tych tworzonych przez fanów. Lepiej oddają ducha kc-tów niż półprodukt MAG-a.
Kim gramy

Kolejny ważny wątek to rasy jakie można spotkać w Orchii. Oprócz tych grywalnych dla BG można spotkać wiele fantastycznych stworzeń. Jednocześnie w ramach informacji o rasach dostaniecie trochę mechaniki.
http://www.krysztalyczasu.pl/articles.php?article_id=1
Ciekawym i rzadko spotykanym rozwiązaniem w grach RPG jest możliwość gry istotami dostępnymi w bestiariuszu. Bestiariusz kc-towy zawiera podstawowe wartości współczynników dzięki czemu bez kłopotu (i z użyciem zasad tworzenia bohaterów ) możemy zagrać trollem, malaukiem czy uruk-hai.
Często opis potworów jest ciekawszy i bogatszy niż to co oferuje nam system w opisach ogólnie dostępnych ras. Bestiariusz znajdziecie tu:
http://www.krysztalyczasu.pl/articles.php?cat_id=13
Magia
Świat Orchii jest na wskroś magiczny. Wiec nikogo nie powinien dziwić ogrom czarów oraz zasad rządzących tym elementem rozgrywki. Mechanika czarowania zawarta jest tutaj:
http://www.krysztalyczasu.pl/articles.php?cat_id=5
Ogromna lista czarów jest porównywalna tylko z tą dostępną dla systemu AD&D. Zaś sam autor wspominał, że większość czarów może mieć kilka, mocniejszych lub słabszych, wersji. W efekcie ich ilość oraz możliwości są przytłaczające.
Mechanika
KLOPS! Na stronie kc-tów nie ma działu o mechanice systemu! Wprawdzie mechanika sprowadza się do dwóch elementów – mechaniki walki magicznej (ta jest dostępna) i walki wręcz (tej na stronie nie zaprezentowano!), a o jakiejkolwiek innej mechanice zapomnij. Co najwyżej znajdziesz wyznaczniki w opisie umiejętności poszczególnych profesji.
Mechaniki można poszukać w kompendium:
http://krysztalyczasu.pl/downloads.php?cat_id=2&download_id=4
Postać
Jak już zapoznaliśmy się z mechaniką, ostatnim elementem będzie stworzenie postaci.
http://www.krysztalyczasu.pl/articles.php?cat_id=2
Tutaj ujawnia się jedna z bolączek systemu czyli pełna losowość tego procesu. Ale nie ma się co zrażać na początku - powstało dzięki niej wielu silnych bohaterów.
Rozszerzenia
Ze względu na to, że oryginalne prace Szyndlera często nie stoją na zbyt wysokim poziomie proponuję zajrzeć od razu do tego co wyprodukowali fani systemu. Autor skupił się na umechanicznieniu wielu elementów i nie do końca uporządkował świat i rządzące nim siły.
W sukurs przychodzą materiały fanowskie. Jest ich dosyć dużo i często zaskakuj wysoką jakością. Przykładowo artykułu, które pojawiły się pod wspólnym nagłówkiem Żyjąca Orchia, znacząco rozszerzając świat, kulturę i wierzenia mieszkańców.
http://www.krysztalyczasu.pl/articles.php?cat_id=29
Znaleźć też można modyfikacje dotyczące sposobów prowadzenia walki
http://www.krysztalyczasu.pl/articles.php?article_id=356
Czy modyfikacje tabeli uzbrojenia i dodatki różne
Np. o broni rasowej:
http://www.krysztalyczasu.pl/articles.php?article_id=340
różne rozważania np. o krasnoludach:
http://krysztalyczasu.pl/articles.php?article_id=341
Czy szkutnictwie
http://krysztalyczasu.pl/articles.php?article_id=352
http://krysztalyczasu.pl/articles.php?article_id=345
Przygody i inne materiały
Jest tego dosyć dużo i często bardzo fajnych. Kryją się w menu głównym strony pod bzdurnym linkiem widocznym dopiero po zalogowaniu, tj.: Księgozbiór Orchiański
http://www.krysztalyczasu.pl/infusions/booklib/book.php?cat_id=2
Są tu przygody, teksty na konkurs o rytuały w świecie Orchii, kilka, złączonych w jeden dokument artykułów i trochę innych drobiazgów.
Materiałów z tego działu wystarczy na co najmniej kilkanaście dużych przygód osadzonych w świecie Kryształów Czasu.
Kctowiec

Swego czasu istniał także periodyk poświęcony systemowi ale padł z powodu braku zaangażowania tworzących. Archiwalne numery dostępne są w dziale downloads , pisemko zwało się Kc-towiec.
http://www.krysztalyczasu.pl/downloads.php?cat_id=4&download_id=24
http://www.krysztalyczasu.pl/downloads.php?cat_id=4&download_id=29
http://www.krysztalyczasu.pl/downloads.php?cat_id=4&download_id=51

W tym dziale znajdziecie także linki do starych skanów Magi i Miecz oraz wielkich pdf-ów zawierających wszystkie materiały systemu. np. tutaj jest wszystko to co zostało udostępnione do kryształów czasu:
http://krysztalyczasu.pl/downloads.php?cat_id=2&download_id=21
Podsumowanie
I tak oto, przeglądając wskazane linki, nowy może w pełni poznać specyficzny klimat systemu, który towarzyszy mi od kilkunastu lat.
Polecam! Garfields :D

5 komentarzy:

  1. Szkoda, że z taką goryczą, można było to zrobić z dużo większym zaangażowaniem i mniejszą złością. Gorzkniejemy na starość, a szkoda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę przesadzasz. Kilka krytycznych (zasłużonych) uwag przedkładasz nad całość wpisu, który poleca grę w ten system.

      Znasz też moje podejście do tego co stworzył Szyndler. Wiele ciekawych patentów i masa złych. Wyłuskanie tych fajnych zajmuje dosyć dużo czasu.

      Gdyby materiały jak te dla ŻO pojawiły na łamach MiM wszyscy czekaliby z wypiekami na twarzy na kolejne odcinki i każdy by grał w KC.

      Tak jak Niemcy mają Drakensang: The Dark Eye, a Szwedzi Drakar och Demoner tak Polacy mieliby Kryształy Czasu, a tak nie ma (ogólno)polskiego systemu fantasy.

      Usuń
  2. "Tak jak Niemcy mają Drakensang: The Dark Eye, a Szwedzi Drakar och Demoner tak Polacy mieliby Kryształy Czasu, a tak nie ma (ogólno)polskiego systemu fantasy."

    To przemyślenia wielu graczy, jednak bardzo mało możliwe do zrealizowania. Polak polakowi wilkiem i obawiam się, że w RPG nie jest inaczej - niestety.

    OdpowiedzUsuń
  3. A moze wypisac te wady i zalety i popracowac nad wadami i stworzyc 3-edycje KC.
    Mnie sie marzy siegnac do zrodla, jakie faktyczne zamiary skrywali tworcy niekomercyjnych jeszcze KC.
    Odswierzyc im pamiec, zapytac czy aby na pewno KC mialy symulowac realizm?
    Wszystko ma swoje wady i zalety, taki realizm tez.
    Im wiekszy, tym mniej efekcarski, tym wieksza specjalizacja tym mniej miejsca na kreatywnosc graczy (pisze to majac na mysli walke, ale pewni do innych rzeczy tez bedzie to pasowalo).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wady masz wypisane, tak na forum kctów jak i u mnie na blogu jest odpowiedni artykuł. Jednak prawda jest taka, że AS ma gdzieś sugestie jak można poprawić system.
      Próbowaliśmy i nie udało się.

      Co nie zmieni faktu, że czasem lubię napisać coś dla tego systemu, jakkolwiek jest kulawy.

      Usuń

Tu możesz wstawić swój komentarz