15 marca 2013

Moje starocia

Ostatnimi czasy przypomniałem sobie kilka, niemal zapomnianych, systemów. Głównym powodem przeszukania sieci w celu ich znalezienia było to, że są to systemy, z którymi dawien dawno miałem styczność i zostały mi w pamięci jako nietypowe, niezwyczajne.
Talislanta
Stały w opozycji od tego z czym stykałem się na codzień w rpg, tak pod względem sposobu gry jak i przedstawienia świata. Do tej pory pamiętam przebijanie się przez niezwykle zawiłe opisy z systemu Jorune czy próby zrozumienia zakręconego Immortala. A na koniec cieszyłem się że są rpgi gdzie nie ma elfów, czyli Talislanta.
Jeszcze większą radością było to że teraz te systemy można ściągać ze stron wydawców w postaci pdf-ów...

Talislanta

Talislanta jest dostępna w postaci pdf-a i to wszystkie edycje. Pamiętam pierwszą styczność z tym systemem jakieś (się zdziwicie gdy przeczytacie) … 18 lat temu. Pozytywnie zaskoczyły mnie rysunki i jeden z niewielu światów gdzie nie ma typowych ras fantasy.
Niestety nie udało mi się w niego nigdy zagrać, ale sentyment pozostał.

http://talislanta.com/
Skyreals Of Jorune

Niezwykłym zaskoczeniem był świat systemu Jorune. Gdy dotarł do nas kupiony gdzieś za granicą podręcznik byliśmy niesamowicie zaskoczeni komplikacją przedstawionego świata i komplikacją języka angielskiego zawartego w podręczniku. Był to setting na bazie którego poznałem język angielski. Lekcje anglika w szkole nie były nawet w połowie tak ciekawe jak wgryzanei się ze słownikiem w opisy zakamarków miasta Ardotch. Podręcznik i dodatki także są dostępne w postaci pdf-a na stronach. Niestety ostatnio główne źródło danych, czyli strona: www.jorune.org została zdjęta i nie ma łatwego dostępu do materiałów systemu.
Znalazłem za to taki link do podręcznika gracza z ilustracją, która towarzyszyła mi przez długi czas.

http://pl.scribd.com/doc/79204302/Skyrealms-of-Jorune-RPG

Co ciekawe – z powodu komplikacji świata i barwnego opisania rządzących nim praw nie udało się nam w ten system zagrać. Żaden z nas nie czuł się na siłach wejść w skórę MG w świecie Jorune. Prostota Cyberpunka czy KC-tów była nieporównywalna do tego co zawierało Jorune.


Tak na marginesie, starożytna gra Alien Logic bazuje na świecie Jorune.
Immortal The Invisible War

Kolejna gra z przeszłości. Niezłe połączenie świata nieśmiertelnych z wszelkimi nadnaturalnymi bytami spotykanymi w kulturze, a całość podana w lekko onirycznej otoczce. Gra nie zyskała takiej popularności jak podobne systemy White Wolfa jednak do tej pory uważam, że dawała większe możliwości tak MG jak i graczom.

Przez pełny przypadek podręcznik trafił w moje ręce i nawet rozegraliśmy kilka sesji (miejscem akcji był Lublin i później czeska Praga).

Bolączką była niejasna mechanika rozbita po całym podręczniku i znaczna ilość wątków w wątkach, plątanina powiązań przytłaczających potencjalnego MG i BG. To chyba najważniejsze przyczyny braku popularności tego rpga.

W tej chwili system jest także dostępny w postaci pdf-a i warto do niego zajrzeć.
http://www.invisiblewar.com/

A tu znajdziecie fajny opis systemu:

http://thealexandrian.net/wordpress/8257/roleplaying-games/rpgnet-reviews-immortal-the-invisible-war 

p.s.
I po trzech dniach zorientowałem się, że we wpisie pomimo korekty, były błędy w nazwach systemów :] 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tu możesz wstawić swój komentarz