W recenzji Cyberpunka2020 umieszczonej na Polterze Cyberpunk 2020 znalazło się kilka uwag
związanych z nie do końca dopracowaną mechaniką systemu.
Rzeczywiście upierdliwe był to, że gracze startowali z niesamowicie wysokimi poziomami umiejętności niewspółmiernymi do ich doświadczenia, byli czułymi barbarzyńcami wszczepionymi po uszy oraz nadzwyczaj inteligentnymi osobami zachowującymi się jak kurczaki bez głów.
Proponuję kilka drobnych zmian.
związanych z nie do końca dopracowaną mechaniką systemu.
Rzeczywiście upierdliwe był to, że gracze startowali z niesamowicie wysokimi poziomami umiejętności niewspółmiernymi do ich doświadczenia, byli czułymi barbarzyńcami wszczepionymi po uszy oraz nadzwyczaj inteligentnymi osobami zachowującymi się jak kurczaki bez głów.
Proponuję kilka drobnych zmian.
Wykupywanie umiejętności
Podczas tworzenia postać można ją tak skonstruować, aby przechodziła śpiewająco przez test na dowolnym poziomie trudności. Umiejętności na +10 (czyli max systemowy) są często spotykane u świeżo stworzonych cyberpunków. Dopalenie cybernetyką oraz elektroniką powodowało, że nie było takiego poziomu testu jakiego by gracz nie przeszedł. W efekcie należało sztucznie windować trudność testów, tak aby gracze mieli jakiekolwiek wyzwania. Cóż to dla nich trudność 25 (bardzo trudny) testu jeśli po sumie cechy + umiejętności + wszczepów / dragów/ elektroniki mieli na wejściu 25 punktów? A do tego jeszcze +k10. Szansa na nieudany test to zaledwie 10% (czyli 1 na k10). Wielu z graczy przechodziła testy niemożliwe (trudność 30) bez większego kłopotu.
Wedle oryginalnych zasad, podczas tworzenie postaci, wydajemy posiadaną pulę punktów na umiejętności gdzie +1 do umiejętności to -1 punkt z puli (umiejętności wymuszonych dla archetypów było 10, pula była równa 40 punktom).
Efekt był łatwy do przewidzenia : maksowanie najważniejszych dla BG umiejętności. Poza wspomnianym problemem z łatwością przechodzenia testów powodowało to brak jakiegokolwiek późniejszego rozwoju postaci w systemie.
Zmieńmy to
Niech każdy poziom umiejętności kosztuje w punktach tyle ile wykupywany poziom x2, wyjątkiem jest najniższy poziom czyli 1. W efekcie otrzymujemy tabelkę:
Poziom umiejętności | Koszt w punktach |
1 | 1 |
2 | 4 |
3 | 6 |
4 | 8 |
5 | 10 |
6 | 12 |
7 | 14 |
8 | 16 |
9 | 18 |
10 | 20 |
Punkty dodatkowe
W czasie tworzenia gracz otrzymuje dodatkowe punkty, które są sumą INT + REF. To całkowicie chybiony pomysł. Z tego powodu gracze celowo biorą te cechy na jak najwyższy poziom, aby mieć możliwie dużo punkcików. O ile REF przydaje się cyberpunkom codziennie to z INT gracze korzystają sporadycznie (tak swojej czy też postaci).
Zmieńmy to na
Niech wszyscy dostają tyle samo, bez kombinowania. Pula ekstra punktów równa 15. Taka sama dla wszystkich i można ją wydać tak na podniesienie wysokości już wykupionych umiejętności jak i dokupienie nowych. Bez kombinowania z cechami.
Wszczepy
Prowadząc CP2020 widoczny jest efekt wybierania maksymalnej EMP (empatii) przez graczy, którzy zajmują się głównie zabijaniem. Przyczyna jest wiadoma – zgodnie z zasadami wszepy obniżały wskaźnik EMP postaci, czuli im więcej w EMP tym więcej wszczepów. Ten mechanizm wytkną także recenzent na Polterze.
I jakoś nie miałem dobrego pomysłu jak to sensownie rozwiązać w sukurs przyszedł tekst zegarmistrza 40:1 Cybertechnika w ramach settingu 40 : 1.
Zmieńmy to na
Możliwość wszczepiania sobie kolejnych rzeczy w ciało powinno być uzależnione od BF (budowy fizycznej) postaci. Przecież słabowity, chorowity, człowiek nie będzie ryzykował instalacji wszczepów jeśli jest szansa, że w czasie instalacji takowych może zejść na stole lub dojdzie do odrzucenia dodatku. Wyjątkiem są oczywiście osoby chore, kalekie, którym inne sposoby leczenia nie pomogły.
Tak czy inaczej cybernetyka (metal, plastik itp.) nigdy nie będą stanowiły jednego elementu z ciałem noszącego. Wymagają zażywania leków lub instalacji wszczepów dawkujących środki immunopresyjne.
Zaś za duża ilość wszczepów w znacznym stopniu odbije się na zdrowiu pacjenta poprzez obniżenie progów BF dotyczących otrzymywania obrażeń lub wydłużanie się czasów rekonwalescencji.
Tutaj trzeba by dodać pewne obostrzeżenie iż wszczepy modyfikujące BF nie wpływają na ogólną ilość wszczepów jakie można sobie włożyć.
End
Podejrzewam, że wprowadzenie takich drobnych modyfikacji, znacznie poprawi mielizny mechaniki CP2020.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Tu możesz wstawić swój komentarz