13 lutego 2013

Tworzenie postaci cz.2 - Wybór cech

rys. Jarosław Musiał
Tworzymy dalej postać do KC wedle metody punktowej. W ramach tego wpisu opiszę w jaki sposób wybrać cechy, następnie archetyp postaci oraz odporności. Nadal oczywiście bazujemy na oryginalnym systemie współczynników, nie skracając ich listy czy przeznaczenia. 

W następnym wpisie zajmiemy się umiejętnościami dla archetypu i końcowymi szlifami (min. wybór biegłości). Na koniec przedstawię propozycję całkowitej zmiany sposobu testowania umiejętności postaci i specjalizacji w nich.
Miłego czytania i testowania :)




Tworzenie postaci - wybór rasy

 

Wybór współczynników

Rasa

 

W ramach tworzenia postaci celowo pomijam krok, w którym tworzący bohatera gracz wybiera wzrost i wagę postaci. Ten element określa sam BG i nie odwołujemy się tu do żadnej tabelki. Oczywiście bazą dla nas są wartości graniczne zawarte w tabeli z oryginalnego mechanizmu tworzenia postaci i zdrowy rozsądek.

Oryginalną tabelę wzrostu i wagi znajdziecie tu.

W ramach metody punktowej gracz, po określeniu rasy postaci, wybiera współczynniki podstawowe z tabeli Współczynników Podstawowych. Uwzględniamy oczywiście płeć tworzonej postaci.

(edit) Zmodyfikowałem kolumnę  wiara. Wszystkie rasy początkowo dostaną taką samą poza ludźmi.


RASA PŁEĆ ŻYW SF ZR SZ INT MD UM CH PR WI ZW O/W
LUDZIE M 100 50 35 25 60 70 50 40 20 35 - -

K 90 40 35 25 60 70 50 40 40 35 - -
PÓŁELFY M 90 40 40 35 70 60 45 35 30 25 - -

K 80 40 40 40 75 55 45 35 45 25 - -
ELFY M 80 30 50 40 80 60 50 40 50 25 - -

K 65 25 50 45 80 50 40 40 60 25 - -
PÓŁOLBRZYMY M 150 100 10 40 30 40 10 20 40 25 - 5/20

K 145 80 20 40 40 40 10 20 30 25 - 5/20
PÓŁORKI M 120 70 30 30 45 55 35 15 10 25 - -

K 115 70 40 40 40 35 30 15 20 25 - -
KRASNOLUDY M 130 70 20 15 40 70 30 30 15 25 - 5/20

K 125 65 20 20 45 75 25 20 15 25 - 5/20
GNOMY M 100 50 40 15 80 80 40 15 25 25 - 2/10

K 85 40 40 25 70 80 45 15 30 25 - 2/10
HOBBICI M 70 25 60 25 80 70 35 20 15 25 - 5/20

K 65 20 60 25 80 70 35 20 35 25 - 5/20
REPTILIONI M 180 50 20 35 35 50 30 15 10 25 - 20/60

K 180 45 25 35 30 50 30 15 10 25 - 20/60



 Na współczynniki podstawowe nie wpływa wybrana waga oraz wzrost!


Nasz bohater Dibert, to krasnolud. Czyli bazą dla współczynników jest mężczyzna, krasnolud.

Archetyp

 

Kolejnym krokiem jest wybór archetypu (czyli np. wojownik, mag itp). Tabela poniżej.

 
PROFESJA ŻYW SF ZR SZ INT MD UM CH PR WI
WOJOWNIK 10 20 10 10 - 10 - - - -
ŁOWCA 10 10 10 10 - 10
10 10 10
GWARDZISTA - 10 - 20 - - - 10 20
BARBARZYŃCA 20 20 20 20 - - - - - -
RYCERZ 20 20 10 - - - - 20 20 10
PALADYN 20 20 - -
10
20 20 10
CZARNY RYCERZ 20 20 - - 10 - 10 10 20 -
ZŁODZIEJ - - 20 20 10 - - - 10 10
ZABÓJCA - 10 20 20 10 - - - - -
KUPIEC - - - - 20 20 - 20 20
KAPŁAN (10) - - - (10) 20 10 10 10 20
DRUID 10 - - - - 20 10 20 - 20
PÓŁBÓG 10 (10) - - (10) 10 10 20 - 20
ASTROLOG - - - - 10 20 10 10 - 20
MAG - - 10 10 20 - 20 10 - -
CZARNOKSIĘŻNIK - - - 10 10 10 20 - - 10
ILUZJONISTA - - 20 20 20 - 20 - 10 -
ALCHEMIK - - 10 - 20 10 20 10 - -


 Modyfikatory do cech z Tabeli Archetypów dodajemy do wartości cech ze współczynników podstawowych. Pamiętajmy, że nie możemy wybrać dwóch archetypów jednocześnie! Nie ma postaci dwuprofesyjnych zaś to co robić będziecie w przyszłości w większym stopniu zależy od wybranych umiejętności i sposobu ich rozwoju.


 Dibert będzie wojownikiem. Do współczynników podstawowych dodajemy cechy archetypu Wojownik. Uzyskujemy kolejno
ŻYW: 140
 SF: 90
 ZR: 30
 SZ: 25
IQ: 40
MD: 80
UM: 30
PR: 30
CH: 15
WI: 25
ZW: 0

Do uzyskanej sumy dodajemy wartości z posiadanych wad i zalet oraz otrzymane z zawodów.


 Dibert będzie wojownikiem. Do współczynników podstawowych dodajemy modyfikatory z zawodów Wojownik. Uzyskujemy kolejno
ŻYW: 140
 SF: 90+20 (górnik) + 20 (kowal) = 130
 ZR: 30
 SZ: 25
IQ: 40
MD: 80
UM: 30
PR: 30
CH: 15
WI: 25
ZW: 0

Dopiero tak zbudowany współczynnik możemy modyfikować przez punkty tworzenia. 

Wydawanie punktów tworzenia

 

Dzięki punktom tworzenia podnosi współczynniki do preferowanych przez siebie wartości. Koszt podniesienia cech podany jest w poniższej tabeli.  Podniesienie wartości współczynnika podstawowego i koszt w PT zależy od wysokości współczynnika uzyskanego w poprzednich krokach. Podniesienie współczynnika o +10 kosztuje 1 PT o ile cecha ma zakres 1-100, podniesienie o +10 w zakresie 101-200 kosztuje 2pt itd.
W momencie, gdy podniesie cechy, powoduje przekroczenie progu (np. z 95 na 105) koszt w PT jest równy kosztowi z wyższego zakresu cechy.



Koszty wykupu współczynnika podstawowego
wartość cechykoszt w PT
(punktach tworzenia)
1-100 1
101-200 2
201-3003
itp.itp.



Wyjątkiem jest oczywiście ZW (Zauważenie) gdzie podniesienie o +1 pkt kosztuje 1PT.

Nadal aktualna jest zasada, dla której kasty mają łatwiejsze podniesienie określonych współczynników.

Kasta Rycerska i Żołnierska płacą zawsze mniej o 1PT. za cechę SF, ale minimum 1 pkt.
Kasta Łotrzyk płaci zawsze mniej o 1PT za cechę ZR, ale minimum 1 pkt.
Kasta Kleryków płaci zawsze mniej o 1PT za cechę WI, ale minimum 1 pkt.
Kasta Czarodziej płaci zawsze mniej o 1PT za cechę UM, ale minimum 1 pkt.


Pamiętać jo jednym, że za PT podnosimy także odporności oraz biegłości więc nie możemy ich wszystkich wydać tylko na cechy.

Dibert ma być twardym wojem więc warto by mu podnieść cechy przydatne w walce wręcz oraz niski współczynnik IQ, inaczej niemal nie będzie odporny na czary. Aktualnie posiadamy 38 PT.
 Zwiększamy ŻYW o +20 (4 PT), SF o + 40 (4 PT, uwzględniamy zasadę zmniejszenia kosztu współczynnika w zależności od kasty), +50 do SZ i + 40 ZR (czyli 9 PT). Dodajemy też 20 do IQ (2 PT), wydane 19 PT, zostaje nam jeszcze 19. Uzyskany efekt:
ŻYW: 160
 SF: 170
ZR: 70
SZ: 75
IQ: 60
MD: 80
UM: 30
PR: 30
CH: 15
WI: 25
ZW: 0


 Odporności


rys. Jarosław Musiał
Bazowy poziom odporności określamy na standardowych zasadach, ale nie modyfikujemy ich o rzut kością czyli:
Odporność psychiczna: 1/10IQ + 1/10 MD + 1/20 ŻYW
Odporności fizyczna: 1/10 ZYW + 1/10 SF
Do poszczególnych odporności dodajemy wartości  wynikające z wybranej rasy i archetypu. Nie ma tu żadnych dorzutów kośćmi,


Wydając punkty tworzenia możemy podnieść dowolnie wybraną odporność o +5pkt. Nie możemy modyfikować wartości bazowych odporności poprzez wydawanie PT.


Pamiętajmy o uwzględnieniu modyfikatorów do poniższych odporności
Odporność 1 - iluzja i hipnoza (+1/10 INT)
Odporność 2 - sugestia i uroki (+1/10 MD)
Odporność 3 - zaklęcia, przekleństwa, klątwy (+1/10 WI)


Tabela modyfikatorów odporności wynikająca z rasy postaci

RASA 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
LUDZIE 10 - 20 10 10 - - - 10 -
PÓŁELFY 10 10 10 - 10 - - - 10 10
ELFY 20 20 - - 10 - - - - 10
PÓŁOLBRZYMY 10 - 10 20 - - - - - 20
PÓŁORKI - - 10 - - 10 10 10 10 10
KRASNOLUDY - - - 10 10 10 10 10 10 -
GNOMY 20 - - - 10 10 10 - - -
HOBBICI 10 10 20 - 10 10 - - - -
REPTILIONI 20 - - 10 - 20 10 - - -

Tabela modyfikatorów odporności wynikająca z archetypu

PROFESJA 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
WOJOWNIK - 10 - 10 - 10 10 10 10 -
ŁOWCA - 10 10 - - 10 10 10 - 10
GWARDZISTA 10 20 10 - - - 10 10 - -
BARBARZYŃCA - - - 10 10 10 10 10 - 10
RYCERZ - 10 - 20 - - 20 10 10 -
PALADYN - 10 - 20 - - 20 10 10 -
CZARNY RYCERZ - 10 - 20 10 - 20 10 - -
ZŁODZIEJ - 10 10 - - 20 20 - - -
ZABÓJCA 10 10 10 10 - 20 - - - -
KUPIEC 20 20 10 10 - - - - - -
KAPŁAN 10 10 20 10 - 10 - - - -
DRUID 20 - 10 - 10 10 - - 10 -
ASTROLOG 20 10 20 - - - - - - 10
PÓŁBÓG 20 - - 10 - 10 - - - 20
MAG - - - - 20 - - - 20 20
CZARNOKSIĘŻNIK 10 10 10 - 10 10 10 - - -
ILUZJONISTA 20 20 - 10 - - - - - 10
ALCHEMIK - - - - 10 20 10 10 10 -


Tworzony bohater ma następujące wartości bazowe
b. psychiczna: 22
b. fizyczna: 33
odporność12345678910
baza22222222223333333333
modyfikator cech683
modyfikator rasy- - - 10 10 10 10 10 10 -
modyfikator profesji- 10 - 10- 10 10 10 10 -
suma28402542325353535333

Ze względu na niską wysokość odporności1 i 3 podniesiemy je o +10 pkt (za 4 PT), oraz podniesiemy od +5 odporności 2 i 4 (za 2PT). 
Uzyskujemy więc 

odporność12345678910
suma38453547325353535333
Z 19 PT zostało nam jeszcze 13 PT.



Tworzenie postaci - Wybór biegłości i umiejętności







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Tu możesz wstawić swój komentarz